I tjeneste for mennesker
Hva er en diakonal institusjon?
Stiftelsen Betanien Bergen består av ulike typer institusjoner innen helse og pedagogikk. Det som er felles for dem er at de er diakonale. Institusjonsdiakoni forstås som omsorgsutøvelse i spesialiserte institusjoner som er begrunnet i et kristent og kirkelig mandat.
Dobbelt oppdrag
Det faglige tilbudet innen helse og pedagogikk utføres på oppdrag fra det offentlige, i vårt tilfelle Bergen kommune og Helse Vest RHF. For en utenforstående vil det kanskje ikke være lett å identifisere den diakonale egenarten ved å se på praksisutøvelsens former. Diakonale institusjoner utfører stort sett den samme praksis som offentlige institusjoner, og med samme gode kvalitet. Samtidig utføres vårt oppdrag også på vegne av kirken. Kirken er da ikke forstått som organisatorisk størrelse, men som en teologisk størrelse der Jesus Kristus er sentrum. Diakonale institusjoner er for det meste organisert utenfor og ved siden av kirken som organisasjon, og blir med bakgrunn i dette ofte karakterisert som å ha et dobbelt oppdrag. Vi handler på oppdrag fra det offentlige og fra kirken.
Holdninger eller handlinger?
Det er inspirasjonskilden til de diakonale institusjonene som er den største forskjellen. Yrkesutøvelsens former er ikke annerledes enn på en offentlig institusjon. Når det er sagt, så forventes det gjerne at diakonale institusjoner har fokus på mer enn å ha en effektiv og økonomisk forsvarlig drift. På Betanien har vi både et idégrunnlag for hvorfor vi startet opp arbeidet for vel 100 år siden, og et verdigrunnlag som sier noe om hvordan vi skal utføre arbeidet vårt. Verdiene omsorg, helhetssyn, åpenhet, kreativitet og kvalitetsbevissthet sier noe om hvilke holdninger vi skal møte brukerne våre med. Å ha fokus på verdiene er viktig for oss som diakonale virksomheter, uten at vi kan ta monopol på disse universelle verdiene. Vi kan likevel velge å la dem gi en tydelig forankring og retning for arbeidet vårt. Det er ikke snakk om enten holdning eller handling. Begge deler er viktige i tjenesten for mennesker.