Diakoni – tro i handling
Diakoni defineres som kirkens omsorgstjeneste og uttrykkes gjennom nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Stiftelsen Betanien driver det som ofte kalles institusjonsdiakoni – altså omsorgsutøvelse i spesialiserte institusjoner som er begrunnet i et kristent og kirkelig mandat.
Nestekjærlighet
Inkluderende fellesskap
Vern om skaperverket
Kamp for rettferdighet
I moderne sammenheng – slik som i Stiftelsen Betaniens arbeid – kan diakoni forstås som en verdibasert tilnærming til omsorg og sosialt arbeid, der målet er å tjene mennesker helhetlig – fysisk, psykisk, sosialt og åndelig – med særlig blikk for dem som faller utenfor.
Det faglige tilbudet vårt utføres på oppdrag fra det offentlige – i vårt tilfelle Bergen kommune, Oslo kommune og Helse Vest RHF. For en utenforstående vil det kanskje ikke være lett å identifisere den diakonale egenarten ved å se på praksisutøvelsens former. Diakonale institusjoner utfører stort sett den samme praksis som offentlige institusjoner, og med samme gode kvalitet. De har imidlertid sin bakgrunn og inspirasjonskilde i kirkens lange tradisjon om å ta vare på de mest sårbare i samfunnet. Dette bygger på tanken om at alle mennesker har lik verdi og skal behandles med respekt og nestekjærlighet.
Det var dette som var grunnlaget da Betanien ble etablert i 1897. Grunnleggerne så et behov, og gjorde noe med det.
Det forventes gjerne at diakonale institusjoner har fokus på mer enn å ha en effektiv og økonomisk forsvarlig drift. Verdiene våre; raus, ansvarlig og kreativ, sier noe om hvordan vi skal drive vårt arbeid og hvilke holdninger vi skal møte både brukere og kollegaer med. De er også retningslinjer for all organisering og ledelse. Å ha fokus på verdiene er viktig fordi de forteller om vår identitet.
Vi ønsker å ha et inkluderende og trygt arbeidsmiljø med folk som våger å stå i stormer når det kreves. I tillegg skal vi også å være fremoverlent og ha kreative planer med gode løsninger i møte med dagens og fremtidens samfunnsutfordringer. Både holdning og handling er viktig for å levere god kvalitet i tjeneste for mennesker!