Hopp til innhold

Optimalisering av pasientforløp ved Betanien sykehus

Skjermbilde 2025 04 10 142156
Kategori Sykehus
Publisert 12. juni 2025
Målgruppe Sykehus

Vi optimaliserer pasientforløpene – med pasientens perspektiv i sentrum

Hvordan føles det egentlig å være pasient hos Betanien sykehus? Hvor oppstår usikkerhet, venting eller frustrasjon? Og hvordan kan vi organisere tjenestene våre på en måte som oppleves trygg, sammenhengende og tilpasset hver enkelt pasient?

Dette er spørsmålene som har stått i sentrum på workshoper med de somatiske avdelingene ved Betanien sykehus som har blitt gjennomført i vår. Workshopene har markert det første store steget i vårt arbeid med å utvikle og optimalisere pasientforløpene våre – et arbeid som handler om å sette pasientens opplevelse først.

En grundig kartlegging av dagens pasientreiser

Ved bruk av gråpapir, post-its, brukerhistorier og følelseskort har dagens pasientreiser blitt kartlagt steg for steg. Underveis er det identifiserte og diskuterte «pain points» og flaskehalser: Hvor skjer det misforståelser? Når oppstår det unødvendig venting? Og hvordan påvirker dette både pasienter og ansatte?

For å utvikle gode løsninger må vi først forstå hva utfordringene er. Nettopp derfor har vi i denne fasen fokusert utelukkende på å utforske og forstå nåsituasjonen. I følge prosjektleder Lene Lunde er det utfordrende å holde seg til å kartlegge nåsituasjonen, og ikke hoppe rett over i løsningsfase.

Skjermbilde 2025 04 10 142336

Målet er bedre pasientopplevelse – og en mer bærekraftig arbeidsdag for ansatte

Gjennom dette arbeidet ønsker vi å skape pasientforløp som er trygge og helhetlige, og som oppleves relevante og forståelige for hver enkelt pasient. Samtidig skal vi styrke kvaliteten, redusere ventetider og gjøre arbeidsdagen mer bærekraftig for våre ansatte.

Dette er et endringsarbeid som krever mot, nysgjerrighet og samarbeid på tvers av fag, funksjon og nivå. Heldigvis har vi nettopp det ved Betanien sykehus.

Del dine erfaringer med oss

Har du egne erfaringer, perspektiver eller idéer til hvordan vi kan forbedre pasientforløpene våre? Ja, da vil vi gjerne høre fra deg. Ta kontakt med prosjektleder Lene Lunde, epost: lene.lunde@Betanien.no, Tlf: 988 078 58

Du kan også lese mer om prosjektet her: https://www.betaniensykehus.no/nyheter/organisasjonsprosjekt/